FANDOM

Fig-36

O Τζακ Χάννα (Jack Hannah) ήταν ανιμέιτορ, σχεδιαστής, καθώς και σεναριογράφος και σκηνοθέτης ταινιών μικρού μήκους της Disney. Ο Χάννα γεννήθηκε στις 5 Ιανουαρίου 1913 στο Νόγκαλες της Αριζόνα στις Η.Π.Α. Μετακόμισε στο Λος Άντζελες το 1931 για να σπουδάσει στο Art Guild Academy. Μια από τις πρώτες του δουλειές ήταν να σχεδιάζει αφίσες έργων για θέατρα του Χόλλυγουντ. Το 1933, κατά τη διάρκεια της Παγκόσμιας Οικονομικής Ύφεσης (Great Depression), ο Χάννα αναγκάστηκε να παρατήσει προσωρινά την ενασχόλησή του στα στούντιο Ντίσνεϋ, αλλά λίγο αργότερα επαναπροσλήφθηκε για να δουλέψει πάνω σε ήρωες όπως ο Ντόναλντ Ντακ, ο Μίκυ Μάους και σε σειρές όπως το καρτούν Silly Symphonies.

O Χάννα ως ανιμέιτορEdit

Lente Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε επίσης Καρτούν: Timber

Η καριέρα του Χάννα ως ανιμέιτορ ξεκίνησε με το μικρού μήκους Modern Inventions που βγήκε για πρώτη φορά στις 29 Μαΐου 1937. Έπειτα από 13 χρόνια σε αυτό το πόστο, του ανέθεσαν το τμήμα γραφής σεναρίων για καρτούν σε συνέχειες, κάνοντας το παρθενικό του ξεκίνημα με το Donald's Nephews, το Μάιο του 1938. 

Η συνεργασία με τον θρυλικό ΜπαρκςEdit

Το 1942, συνεργάστηκε με τον Καρλ Μπαρκς για τα πρώτα δύο βιβλία κόμικ στα οποία είχε δουλέψει ο δημιουργός από το Όρεγκον, ανερχόμενο τότε αστέρι των κόμικς, με τίτλο Ο Πλούτο Σώζει το Πλοίο και  Το Χρυσάφι του Πειρατή.

Ο Χάννα ως σκηνοθέτηςEdit

Στα χρόνια που ακολούθησαν, ο Χάννα δημιούργησε ποικίλες ιστορίες με πρωταγωνιστή τον Ντόναλντ αλλά, σε αντίθεση με τον Μαρκς, παρέμεινε στα στούντιο και εν τέλει του δόθηκε η ευκαιρία να γίνει σκηνοθέτης. Το μικρού μήκους καρτούν Donald Duck's Off Day, που βγήκε για πρώτη φορά στις 8 Δεκεμβρίου του 1944, ήταν το πρώτο από τις 94 ταινίες που θα σκηνοθετήσει. Αυτές περιλαμβάνουν κυρίως στις οποίες πρωταγωνιστεί ο Ντόναλντ σε μια μεταπολεμική εποχή μαζί με τους Τσιπ και Ντέηλ και Χάμφρεϊ η αρκούδα. Σκηνοθέτησε επίσης και ταινίες στις οποίες πρωταγωνιστούσαν ήρωες όπως ο Μίκυ Μάους, ο Γκούφυ, ο Πλούτο και κάποιου μικρότερης σημασίας ήρωες της Ντίσνεϋ.

Έπειτα, ο Χάννα σκηνοθέτησε 14 επεισόδια της σειράς Walt Disney Anthology Television Series και ολοκλήρωσε τη φιλοδοξία του να σκηνοθετήσει live-action (ταινία με πραγματικούς ηθοποιούς που πλαισιώνονταν από κινηματογραφικά εφέ). Η ιδέα μιας καριέρας στο live-action ήταν προσκολλημένη στο μυαλό του Χάννα, ωστόσο, έπειτα από προτροπές του ίδιου του Ντίσνεϋ, δεν την ακολούθησε.

Στα στούντιο του Walter LantzEdit

Ο Χάννα, στη συνέχεια, πήγε στα στούντιο του Walter Lantz, όπου σκηνοθέτησε μια σειρά από ταινίες με πρωταγωνιστή τον Γούντυ τον Τρυποκάρυδο και άλλους ήρωες. Εκτός από το να σκηνοθετεί μικρά καρτούν, ο Χάννα δούλευε επίσης ως βοηθός σκηνοθέτη για την τηλεοπτική σειρά Τhe Woody Woodpecker Show, η οποία άρχισε να προβάλλεται στη μικρή οθόνη στις 3 Οκτωβρίου 1957.  Παραδέχεται: 

« Έκανα πάνω κάτω το ίδιο πράγμα που έκανα και με τον Γουώλτ Ντίσνεϋ με το να σκηνοθετώ live-action με εξαίρεση ότι ο Lantz ήταν καλύτερος στο να σκηνοθετεί... »

Η τελευταία του σκηνοθετική προσπάθεια ήταν το μικρού μήκους Charlie's Mother-In-Law, που βγήκε για πρώτη φορά στις 16 Απριλίου 1963. Έπειτα από λίγο καιρό συνταξιοδοτήθηκε.

Το 1975, μαζί με τον Thorton Hee, o Χάννα ανέδειξε το Character Animation Program στο Ινστιτούτο Τέχνης της Καλιφόρνια.

Βραβείο και αναγνώριση του έργου τουEdit

« Ενώ ο Μίκυ ξεκίνησε σαν αρχιταραξίας, μετά εξελίχθηκε σε έναν δαιμόνιο, μικροκαμωμένο ήρωα που δύσκολα θα μπορούσες να χτίσεις μια ιστορία πάνω του. Αντίθετα, ο Ντόναλντ, μπορούσε να κάνει οτιδήποτε! Στο ρεπερτόριό του υπήρχε όλη η γκάμα των ανθρώπινων συναισθημάτων. Το φοβερό με αυτόν ήταν ότι μπορούσε να περάσει από τη μία ψυχολογική κατάσταση στην άλλη μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα! Τραβούσε τα προβλήματα σαν μαγνήτης και δεν δίσταζε να κάνει δύσκολη την ζωή όποιου του έμπαινε στο μάτι. Ο Τσίπ και ο Ντέηλ δεν τράβηξαν και λίγα στις μικρού μήκους ταινίες.Όμως, τα γέλια του Ντόναλντ, του έβγαιναν ξινά, καθώς στο τέλος τα πράγματα γύριζαν και από θύτης γινόταν θύμα. Αυτή ήταν και η ουσία της προσωπικότητάς του. »

Το 1992, δύο χρόνια πριν το θάνατό του, ο Χάννα τιμήθηκε με το βραβείο Disney Legend. Ο Τζακ Χάννα με το έργο του πρόσφερε πολλά στον κινηματογράφο και στα καρτούν και συνέβαλε αποφασιστικά στην εξέλιξη του είδους αυτού. Για το λόγο αυτό, ο ιστορικός της Ντίσνεϋ Jim Korkis τον έχει αποκαλέσει «Ο δεύτερος πατέρας του Ντόναλντ Ντακ».